25 February 2013

10 Apps Cydia Terbaik

Sejak evasi0n dilancarkan untuk membolehkan para pengguna melakukan 'jailbreak' ke atas iDevice mereka, pelbagai carta 'top 10' dikeluarkan tentang aplikasi-aplikasi Cydia yang boleh di muat turun ke dalam iDevice.

Namun, bagi kami di Cabang Pokok, ini pilihan kami !

1. SBsetting



Ini merupakan apps terbaik pilihan kami. Pada kebiasaannya pengguna harus membuka aplikasi 'Settings' dan terpaksa melalui pelbagai pilihan tetapan sebelum boleh melakukan perubahan. Namun dengan SBsetting, anda boleh menukar pelbagai tetapan seperti membuka atau menutup WiFi, plan data telefon dan kecerahan skrin iDevice dengan mudah. Pengguna hanya perlu meleretkan jari di atas 'status bar' iDevice dan kemudiannya terus menekan ikon-ikon tetapan yang berkenaan. SBsetting juga boleh di ubah suai mengikut kemahuan anda dengan meletakkan jenis tetapan yang anda sering gunakan.







2. Springtomize



Ini merupakan apps yang membolehkan anda mengubah suai rupa 'Springboard' mengikut kesukaan anda. Pelbagai jenis modifikasi boleh dilakukan seperti mengubah warna latar 'Springboard',. meletakkan animasi ke dalam ikon-ikon aplikasi anda, mengubah paparan 'lock screen' iDevice dan banyak lagi.












3. Barrel




Barrel akan membuatkan iDevice anda lebih bernyawa ! Apabila anda menggunakan Barrel, anda boleh memuatkan pergerakan 3D terhadap 'Springboard' anda. Bayangkan anda sedang meleretkan jari di atas skrin untuk mengubah halaman paparan 'Springboard', tetapi kali ini dengan efek 3D!










4. BiteSMS

BiteSMS adalah satu apps yang membuatkan aktiviti ber-sms menjadi lebih menarik. Melalui BiteSMS, pelbagai fungsi-fungsi baru telah dimasukkan seperti kebolehan untuk melengahkan penghantaran sms buat seketika (sangat berguna jika anda secara tiba-tiba tersedar terdapat kesalahan di dalam sms tersebut atau tersilap menghantar pesanan itu kepada orang lain !). BiteSMS juga membolehkan anda untuk membalas pesanan pada bila-bila masa meski pun anda sedang menggunakan sesuatu aplikasi lain pada waktu itu - ini termasuklah dari 'lock screen' iDevice anda. Anda hanya perlu menekan ikon BiteSMS yang akan terpapar semasa pesanan masuk, dan anda boleh terus membalasnya tanpa perlu membuka aplikasi 'Messages'.





5. Zephyr




Anda gemar menggunakan pelbagai aplikasi pada satu-satu masa? Zephyr mungkin menjadi kesukaan anda. Zephyr membolehkan pengguna menukar dari satu aplikasi ke aplikasi lain dengan mudah. Pengguna hanya perlu meleretkan jari merentasi skrin iDevice untuk menukar aplikasi yang sedang berjalan. Pengguna juga boleh meleretkan jari mereka ke arah atas untuk memaparkan senarai aplikasi yang sedang digunakan.










6. Auxo



Auxo juga merupakan pilihan bagi pengguna yang gemar menggunakan pelbagai aplikasi pada satu-satu masa. Auxo akan memaparkan senarai aplikasi yang sedang anda gunakan. Jika anda mahu menutup sebarang aplikasi, anda hanya perlu meleretkan jari anda ke bawah untuk membuang aplikasi tersebut dari senarai Auxo. Mudah?







7. Swipeselection




Semestinya semua pengguna iDevice pernah merasa bagaimana untuk memilih dan menggelapkan sesuatu perkataan atau ayat untuk di buat salinan (copy-paste). Lambat dan menyusahkan. Namun dgn Swipeselection, pengguna boleh melakukannnya dengan mudah. Ianya terasa seperti melakukannya menggunakan 'desktop pc' yang biasa kita gunakan. Pengguna hanya perlu meleretkan jari di atas papan kekunci virtual iDevice untuk memilih ayat di dalam mana-mana dokumen.








8. IntelliScreenX


IntelliScreenX merupakan satu aplikasi yang menghimpun semua aplikasi kegemaran anda di satu tempat. Jadi, jika anda merupakan pengguna tegar BiteSMS, RSS, Twitter, Facebook, anda tidak perlu risau tentang keperluan untuk mencari setiap satu apps melalui 'Springboard' anda. IntelliScreenX akan membantu supaya anda dapat mengakses semua aplikasi kegemaran anda di satu tempat yang sama.


9. iProtect



iDevice anda selalu dipinjam oleh rakan-rakan dan terdapat pesanan-pesanan sulit atau gambar yang tidak mahu di lihat oleh mereka? iProtect adalah apps terbaik untuk anda. iProtect membolehkan anda menetapkan kata kunci untuk setiap apps yang anda ingin lindungi. Contohnya, apabila anda ingin membuka aplikasi Twiiter, anda perlu memasukkan kata kunci sebelum boleh mengaksesnya.










10. CallBar


Bayangkan situasi di mana anda sedang menggunakan aplikasi yang penting, tiba-tiba satu panggilan masuk, dan skrin 'incoming call' terpapar dan mengganggu anda yang sedang menggunakan aplikasi. Ini semestinya sangat mengganggu bukan? CallBar akan melenyapkan situasi tersebut. Ini kerana, melalui CallBar, setiap panggilan masuk akan memaparkan hanya satu 'bar' kecil di bahagian atas skrin iDevice anda tanpa menutup atau mengganggu penggunaan aplikasi lain. Anda hanya perlu meleretkan jari anda di atas ikon CallBar yang terpapar untuk menjawab atau menamatkan panggilan.




No comments:

Post a Comment