28 February 2013

Firefox OS - Sistem Operasi dari Mozilla Firefox

Sistem Operasi Mozilla Firefox
Firefox OS - Sistem Operasi dari Mozilla Firefox - Mozilla melancarkan sistem operasi mobile yang di beri nama Firefox OS dengan sokongan beberapa syarikat telekomunikasi besar seperti Telefonica, Deutsche Telekom, Telenor dan China Mobile. Sistem operasi ini tertumpu pada platform yang berasaskan standard web terbuka dan aplikasinya dibangunkan dengan teknologi HTML5.

Berikut merupakan paparan interface Mozilla Firefox OS yang kelihatan amat unik serta mampu untuk bersaing mengatasi sistem operasi mobile lain seperti Android dan IOS


                              Tampilan Firefox OS


   Firefox OS Interface

Kehadiran Firefox OS dapat menambah persaingan di kancah sistem operasi mobile yang semakin rancak digunakan oleh pengguna Telefon Pintar di serata dunia . Sehubungan dengan itu, CEO Mozilla, Gary Kovacs, tetap yakin bahawa Firefox OS masih mempunyai peluang di tengah persaingan pasaran Sistem Operasi Mobile yang kian sengit.

Firefox OS di khabarkan  bakal di lancarkan untuk pertama kali di Brazil melalui salah satu pembekal di sana, iaitu Telfonica.  Persoalannya, mampukan Firefox OS berjaya menandingi kehebatan Sistem Operasi Android dan IOS yang berjaya menguasai 85 peratus pasaran telefon dunia? Mari kita sama- sama nantikan dan melihat sendiri keupayaan Sistem Operasi baru ini.

No comments:

Post a Comment