27 February 2013

'Jailbreak' iPhone, iPod, iPad - Keburukan


Soalan yang sering kami terima, adakah selamat meng-'jailbreak' iDevice seperti iPhone, iPad dan iPod. Untuk mengetahui keburukan meng-'jailbreak'. Sila baca ulasan kami. 

  1. Keselamatan. Apabila telah di'jailbreak', masalah utama timbul adalah masalah keselamatan. Terutamanya ia terdedah kepada pencurian maklumat secara 'remote'. Dalam keadaan tertentu, kata laluan asal yang digunakan tidak ditukar membolehkan penceroboh memasuki iDevice anda melalui SSH. Walaupun SSH tidak diaktifkan, kebarangkalian maklumat anda dicuri tetap ada.
  2. Tiada Penyulitan. Tahukah bahawa kebanyakkan maklumat yang disimpan dalam iDevice tidak disulitkan (NOT encrypted). Bermakna, semua maklumat disimpan dalam bentuk text asal, atau dalam kata mudah, BOLEH DIBACA DAN DIFAHAMI tanpa menggunakan sebarang perisian lain. Untuk kepastian, cuba dapatkan satu fail dalam directory ini. /var/mobile/Library/SMS/sms.db (ini adalah fail yang menyimpan kandugan SMS dalam iPhone) - cuba buka fail tersebut menggunakan SQLite. Perkara yang sama boleh diperolehi dari fail-fail yang menyimpan data seperti maklumat SMS, MMS, gambar, whatsapp dan lain lain. Bayangkan jika semua ini diperolehi dengan mudah?
  3. Tidak stabil. Kebanyakkan iDevice yang di'jailbreak' mengalami masalah ketidakstabilan. iDevice terpaksa di mulakan semula (samaada respring atau reboot). Ini menimbulkan masalah kepada penguna iDevice biasa. Tetapi dalam banyak kes, ketidakstabilan ini adalah dianggap minor oleh pengamal jailbreak.
  4. Bateri. Ketahanan bateri berkurang selepas di'jailbreak'. Isu ini adalah isu umum dan diakui oleh pengamal jailbreak. Ini juga adalah kesan dari ketidakstabilan aplikasi yang digunakan apabila pengguna telah meng-'jailbreak' iDevice mereka. Sebagai contoh penggunaan 'theme' dan aplikasi winterboard.
  5. Jaminan atau (warranty). iDevice yang telah di'jailbreak' akan HILANG jaminannya. Walaubagaimanapun ia masih boleh dikembalikan kepada keadaan asal dan dalam banyak kes ia masih terJAMIN.
  6. Apps. Ramai pengguna iDevice melaporkan tentang kesusahan menggunakan app selepas di'jailbreak'. Sama seperti ketidakstabilan iDevice, perisian juga tergangu. Sebagai contoh, pengguna melaporkan KEGAGALAN penggunaan Paypal dalam Apps tertentu.
  7. Masalah kemaskini. Apabila terdapat perisian atau firmware yang baru dikeluarkan oleh Apple, pengguna yang telah men'jailbreak' perlu mengelakan proses pengemaskinian kerana iDevice perlu di'jailbreak' semula. Ini bermakna, jika terdapat perisian baru dari Apple, iDevice tidak dapat dikemaskini dengan mudah. Kecuali, ianya dikemaskini dan dijailbreak semula.
  8. Jailbreak != App Percuma. Secara sah, dengan menjailbreak iDevice, ia tidak bermakna iDevice boleh menggunakan perisian percuma. Apps perlu dibeli juga. Kecuali jika tidak hiraukan masalah 'piracy'.
Jailbreak memang menarik, cuma pertimbangkan keburukan ini dahulu sebelum menghilangkan 'dara' iDevice. Selamat mencuba. :) 


Sebagai contoh, ini adalah antara masalah yang selalu dialami oleh pengguna iDevice yang telah di'jailbreak'.

Artikel asal diperolehi dari askbard.blogspot.com


1 comment:

  1. saya kini ada masalah sejak jailbreak iphone saya kerap terpadam. tiba-tiba skrin jadi hitam dan keluar logo apple. rugi rasanya bila jadi mcm ni.

    ReplyDelete