20 February 2013

Kabel Dasar Laut Malaysia dan Hong Kong: Cahaya Malaysia

Cahaya Malaysia adalah sebuah sistem kabel dasar laut antarabangsa yang dimiliki oleh Telekom Malaysia Berhad (TM). Ianya menghubungkan Tseung Kwan O, Hong kong dengan Malaysia.

Pembinaan yang telah bermula pada Januari 2011 yang lalu dan milik penuh TM. Talian ini menggunakan sambungan gentian optik dari Asia Submarine kabel Express (ASE). ASE menghubungkan Malaysia ke Jepun, Hong Kong, Filipina dan Singapura. Merentasi jarak lebih 7800 km, sistem kabel ini mampu untuk menahan kerosakan gempa bumi dan taufan serta meliputi jarak terpendek ke Jepun. Ia telah membawa trafik internet antara Malaysia dan Jepun sejak Ogos 2012. Pemasangan akhir telah selesai pada awal bulan ini, dan kini beroperasi sepenuhnya dengan menghubungkan Malaysia, Hong Kong dan Jepun.



Teknologi optik ini menggunakan 40Gbps. Cahaya Malaysia boleh mencapai kapasiti sehingga 10Tbps. Teknologi ini meningkatkan prestasi penghantaran gentian optik dengan menggunakan pemprosesan isyarat digital berkelajuan tinggi (DSP) yang membenarkan transmisi jarak jauh berkapasiti tinggi. Ia juga telah direka untuk menyokong teknologi 100Gbps, yang berupaya menyokong kemajuan teknologi pada masa hadapan.

Sistem ini juga berupaya meningkatkan keupayaan TM untuk memenuhi jangkaan dan keperluan industri serta menyokong aspirasi Malaysia untuk menjadi Hab Pusat Data Serantau menjelang 2015 dengan sokongan dari VADS Berhad.



Masa kini, TM memiliki lebih daripada 10 sistem kabel dasar laut, yang merangkumi lebih daripada 60,000 batu laluan fiber di seluruh dunia, termasuk beberapa laluan kabel dasar laut yang diguna pakai untuk membawa trafik antara rantau Asia Pasifik dan Amerika Utara.

TM juga mempunyai beberapa sistem kabel dasar laut lain di rantau ini seperti, AAG, SMW3, SEA-ME-WE4 (SMW4), APCN2 dan Batam-Dumai-Melaka (BDM), termasuk sistem terbaru Cahaya Malaysia.


No comments:

Post a Comment