11 March 2013

Android Mudah Terdedah Kepada Serangan Malware


Seperti kita tahu bahawa Android adalah satu sistem pengoperasian yang sering menjadi bualan pada masa kini, dan ianya menjadi sasaran terhadap serangan malware. Menurut laporan oleh F-Secure, Android menyumbang sejumlah 79% malware pada tahun 2012, dan 66.7% pada tahun 2011. Pada tahun 2010, malware bagi Android hanya 11.25% sahaja. Malware Android telah mencatatkan satu rekod yang teruk pada suku ke empat pada tahun 2012. F-Secure memberi tahu bahawa suku keempat pada tahun 2012 telah berlaku 96% serangan malware terhadap Android. Menurut laporan tersebut, platform lain kecuali Symbian (pada 4%), tidak mengalami serangan malware langsung.



Dalam pada itu, sistem pengoperasian Apple, iOS merupakan sistem kedua terbesar di dunia dan kekal sebagai sistem pengedalian paling kurang diserang malware dengan 0.7%. Hal ini menunjukkan iOS lebih baik dari peranti Android dari segi keselamatan.

Symbian, merupakan sistem pengoperasian mudah alih berasal Finland dan digunnakan oleh peranti Nokia kini mengalami 19% daripada serangan malware berbanding 62.5% pada 2 tahun yang lalu. F-Secure menjangkakan Symbian akan pupus pada tahun 2013, dimana pengguna peranti Nokia akan menukar kepada peranti yang lebih popular iaitu Android. Dalam pada itu, Windows Mobile (WP), BlackBerry dan J2ME masing-masing memegang kurang daripada 1% daripada kesemua serangan malware dalam tahun 2012.


Berdasarkan analisis pasaran pada suku ke empat, jumlah tersebut tidak selari dengan jumlah pasaran untuk jualan pada masa kini. Hal ini disebabkan peralihan yang berlaku di mana Symbian terus merundum jatuh dan Android terus berkembang menyebabkan Android telah menjadi penyumbang utama kepada penurunan Symbian.

Menurut F-Secure, 66% daripada jenis malware yang dijumpai adalah dalam bentuk Trojan (iaitu malware yang berbentuk sebagai yang fail yang berlainan seperti .docx dan .jpeg). F-Secure juga percaya Google telah meningkatkan sistem keselamatan dengan memperkenalkan Android 4.2 atau lebih dikenali sebagai Jelly Bean, yang dapat mengurangkan risiko terhadap malware. Namun begitu, jika kita melihat statistik yang dikeluarkan Google, Android 4.2 hanya 1.6% digunakan oleh pengguna berbanding dengan variasi Android yang lain.


Pesanan SMS juga menjadi satu masalah utama selain daripada malware dimana 21 daripada 96 jenis ancaman Android datang daripada SMS premium yang sering mengalakan pengguna untuk memuat turun bahan atau fail yang tidak diketahui kandungannya yang akan menyebabkan masalah penambahan bil.Pengguna akan menyedarinya ketika surat bil mereka sampai di tangan mereka. Dalam pada itu, "mobile threat motivated by profit" atau keuntungan daripada ancaman malware mudah alih turut meningkat dari semasa ke semasa.

Sumber : techcrunch.com

No comments:

Post a Comment