7 March 2013

LTE di Malaysia

LTE atau 'Long Term Evolution' adalah satu lagi teknologi baru dalam bidang internet tanpa wayar berkelajuan tinggi. LTE atau dikomersialkan dengan nama 4G LTE adalah satu lagi standard dalam komunikasi tanpa wayar berkelajuan tinggi untuk telefon bimbit dan juga pangkalan data. LTE sebenarnya menggunakan teknologi rangkaian GSM/EDGE dan UMTS/HPA, namun dengan peningkatan pada kapasiti dan kelajuan menggunakan frekuensi radio yang berlainan dan penambahbaikan dalam sistem rangkaian.

LTE mampu untuk mencapai kelajuan muat turun setinggi 100Mbps dan mengurangkan beban trafik data daripada rangkaian 3G. Teknologi ini juga menjanjikan kualiti suara definisi tinggi (HD) melalui 'voice-over' LTE apabila ia dilancarkan di Malaysia kelak.

LTE dimajukan oleh 3GPP(3rd Generation Partnership Project) dan telah dilancarkan secara komersial buat kali pertama oleh TeliaSonera di OSlo dan Stockholm pada 14 Disember 2009.

Namun begitu, tidak seperti telefon pintar 3G, bilangan telefon pintar yang boleh memanfaatkan teknologi LTE yang menggunakan frekuensi 2600Mhz (Band 7) di negara ini adalah sedikit. Antara model telefon pintar di Malaysia yang boleh menikmati LTE adalah ASUS Padfone 2, Nokia Lumia 920 dan Lumia 820, Samsung Galaxy S III dan Note II dan Sony Xperia V.

LTE di Malaysia masih dalam peringkat pembangunan. Terdapat kemajuan yang memberangsangkan dalam progres pembangunan LTE di negara ini dengan pengumuman daripada pihak kerajaan tidak beberapa lama yang lalu di mana 9 blok spektrum untuk 4G LTE dijangka akan di keluarkan untuk 9 syarikat telekomunikasi utama di negara ini.

9 syarikat tersebut adalah dikatakan terdiri daripada

  • 4 syarikat telekomunikasi - Celcom, DiGi, Maxis dan U Mobile
  • 4 pengendali WiMax - AMAX, P1, REDtone dan YTL
  • dan sebuah syarikat yang dipercayai mempunyai hubungan dengan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary
Menurut sumber akhbar The Star, setiap syarikat akan menerima blok 20MHz yang berupa spektrum 2.5GHz dan 2.6GHz yang turut memuatkan blok 70MHz dan 120MHz.

Maxis menggunakan sepenuhnya peluang itu apabila menjadi syarikat telekomunikasi pertama melancarkan rangkaian LTE di negara ini untuk dinikmati oleh para pelanggannya. Dalam satu kenyataan rasmi, Maxis telah mengumumkan bahawa rangkaian LTE miliknya kini aktif di kawasan Taman Tun Dr. Ismail, Damansara Utama, Desa Sri Hartamas, Bandar Puchong Jaya, Bandar Sunway dan Cyberjaya. Maxis juga sudah membuat perancangan untuk meluaskan rangkaian LTE ini ke kawasan-kawasan lain di seluruh negara tidak berapa lama lagi.

Syarikat ini mendakwa rangkaian LTE miliknya mampu mencapai kelajuan 75Mbps dan mengatakan para pelanggannya boleh menikmati kelajuan purata antara 10Mbps hingga 30Mbps. Maxis juga mengambil kesempatan untuk memperkenalkan perkhidmatan-perkhidmatan baru yang akan memanfaatkan rangkaian berkelajuan tinggi ini.

Celcom juga tidak jauh ketinggalan apabila mengumumkan akan melancaran rangkaian 4G LTE miliknya secara komersial pada bulan Februari tahun ini. Namun begitu, para pelanggan Celcom boleh mencuba kehebatan teknologi 4G LTE buat sementara waktu ini di Menara Celcom di Kuala Lumpur dan juga kiosk Blue Cube di Sunway Pyramid.

Sumber : Soya Cincau

No comments:

Post a Comment