5 March 2013

Malware Telefon Bimbit


Hari ini, telefon bimbit merupakan sebahagian daripada kehidupan manusia. Telefon bimbit telah digunakan untuk tujuan selain daripada telefon seperti memeriksa e-mel, rangkaian sosial, mengambil gambar dan sebagainya. Namun, aspek keselamatannya masih dipandang ringan oleh ramai orang. Tanpa kita sedari keselamatan telefon adalah penting seperti komputer peribadi.

Malware telefon bimbit adalah satu perkara yang semakin meningkat seiring dengan perkembangan telefon bimbit. Kurangannya perhatian mengenai isu keselamatan dapat menarik perhatian penggodam di sekeliling kita. Kita berfikir bahawa portal rasmi yang tersedia adalah selamat untuk memuat turun aplikasi. Tetapi beberapa aplikasi dari portal rasmi telah terbukti dijangkiti dengan malware. Ini kerana malware boleh disorok dalam aplikasi dan seterusnya akan dipindahkan kedalam telefon. Soalan pertama yang kita fikirkan adalah, apakah malware ini boleh lakukan? Apabila telefon telah dijangkiti, maklumat pengguna akan terdedah kepada penggodam. Ini termasuklah senarai kenalan, mesej, IMEI, kata laluan yang disimpan, nombor kad kredit, dan lain-lain.

Sebagai tambahan, setiap telefon mempunyai nombor unik dipanggil identiti peranti mudah alih antarabangsa (IMEI). IMEI yang dicuri boleh digunakan untuk menipu senarai hitam IMEI untuk telefon bimbit dicuri. Berbanding dengan komputer peribadi, telefon mempunyai keupayaan untuk membuat panggilan telefon. Dengan kebolehan untuk mendail nombor kadar premium atau menghantar mesej teks kepada nombor itu, ini memudahkan penyerang untuk membuat wang dari malware pada telefon berbanding komputer peribadi. Akibatnya, kos penggunaan telefon melambung tinggi dengan beberapa panggilan dan sms yang tidak diketahui dicaskan kepada pengguna. Selain itu, telefon pintar boleh menentukan kedudukan sesuatu tempat dengan GPS, panggilan rekod suara dan lain-lain yang boleh digunakan untuk mengintip mangsa. Berdasarkan laporan oleh Symantec, penggodam boleh mendapat antara $1,600 dan $9,000 sehari dan mungkin lebih.

Kesedaran awam mengenai isu keselamatan dalam telefon bimbit adalah penting. Ambil beberapa langkah mudah memuat turun aplikasi daripada portal rasmi dengan memeriksa ulasan pengguna dan reputasi pengeluar sebelum memasang aplikasi. Tanpa pencegahan dan kawalan yang betul, anda mungkin menjadi mangsa serangan yang seterusnya.

No comments:

Post a Comment